Ławka treningowa – podstawa udanego treningu

Trening i budowanie sprawności fizycznej stanowią podstawę zachowania zdrowia. Bardzo ważne w przypadku treningu siłowego jest prawidłowe wykonywanie poszczególnych ćwiczeń. W celu uzyskania najlepszych efektów warto również uwzględnić w planie treningowym ćwiczenia na różne partie mięśniowe. Nieocenioną pomocą w przeprowadzeniu prawidłowego, urozmaiconego treningu okaże się ławka treningowa.

Ławka treningowa – co warto o niej wiedzieć

Ławki treningowe podzielić można na kilka rodzajów. Konstrukcja każdej ławki, bez względu na jej rodzaj, powinna być solidna i wytrzymywać masę ćwiczącego wraz z wykorzystywanymi przez niego obciążeniami (hantle, sztanga itp.). Ważne jest też, aby miała on odpowiednią szerokość oparcia – zbyt wąska nie pozwoli na zajęcie stabilnej pozycji, za szeroka z kolei może ograniczać zakres ruchów przy niektórych ćwiczeniach.

Rodzaje ławek treningowych

Podstawowa ławka treningowa to ławka prosta. Jej konstrukcja zazwyczaj jest jednobryłowa. Taki rodzaj ławki na całej długości ma tę samą wysokość. Dzięki sztywnej konstrukcji prosta ławka treningowa jest bardzo stabilna i pozwala na wykorzystywanie dużych obciążeń w trakcie treningu. Innym rodzajem ławki treningowej jest ławka skośna. Występuje ona w dwóch odmianach – ze skosem podpierającym plecy odchylonym od pionu w górę, bądź w dół. Niejako połączeniem powyższych typów ławek treningowych jest ławka regulowana. W jej przypadku możliwy jest do ustalenia (spośród kilku dostępnych ustawień) kąt nachylenia dłuższej części oparcia (podpierającej tułów), jak również krótszej (przeznaczonej do podparcia pośladków). W większości przypadków ławki regulowane pozwalają na duży zakres regulacji skosu dłuższej części oparcia do góry, przy jednoczesnym niewielkim (bądź całkowicie go pozbawionym) zakresie regulacji w dół.

Poszerzenie wachlarza ćwiczeń

Ławka treningowa pozwala na ogromne rozszerzenie zakresu ćwiczeń wykonywanych podczas treningu. Jest ona niezastąpiona w przypadku treningu mięśni klatki piersiowej. Odpowiednie ustawienie skosu dłuższej części oparcia pozwala również na wykonanie ćwiczeń rozwijających mięśnie barków. Ławka treningowa znajduje również zastosowanie w przypadku treningu mięśni ramion (bicepsów i tricepsów), przedramion oraz pleców. Niektóre modele ławek regulowanych oraz większość ławek skośnych ze skosem w dół umożliwiają ponadto zablokowanie nóg ćwiczącego. Pozwala to na wykonywanie bardzo efektywnego treningu mięśni brzucha, tzw. brzuszków (także z odchyleniem od pionu w dół). Zwiększenie zakresu ruchu wykonywanego w trakcie ćwiczenia pozwala zintensyfikować trening i pracować nad mięśniami brzucha w sposób bardziej kompleksowy.

Ławka treningowa jest przyrządem treningowym o bardzo dużym znaczeniu. Dzięki jej zastosowaniu możliwe jest urozmaicenie programu treningowego i uzyskanie lepszych rezultatów ćwiczeń. Istotna przy jej wyborze powinna być jednak jakość wykonania i stabilność konstrukcji. Dzięki nim ćwiczący czuć się będzie komfortowo i pewnie w trakcie wykonywania treningu.

Tagged , , ,